Numbrid ei valeta: tulevik on elektrisõidukite päralt, aga revolutsiooni varjutab tõsine kitsaskoht

Fotod: RUEX.

Maailma autoturul toimuva põhjal võime juba üpris kindlalt väita, et tulevik on elektrisõidukite päralt. Värsked numbrid näitavad, et kui sisepõlemismootoriga autode müük kahanes tänavu oktoobris mullusega võrreldes 30 protsenti, siis elektriautod on lõpuks gaasi põhja vajutanud – neid müüdi võrreldes eelmise aastaga 43 protsenti rohkem. 

Näiteks Saksamaal, Euroopa suurimal autoturul, moodustas oktoobri müük 30 560 elektriautot, mis on 17% kõikidest müüdud sõidukitest (kasv 32% võrreldes eelmise aastaga). Sama saab näha ka Rootsis: nii septembris kui oktoobris moodustas elektriautode müük üle 50% kõikidest müüdud sõidukitest.

Sellise statistika põhjal saame järeldada, et elektriautode sektor on kahtlemata meeletu pikaajalise kasvupotentsiaaliga. Ent sellele vaatamata on ka üks murekoht – elektriautode laadimiskohti pole piisavalt. 

Vajadus suurendada laadimisjaamade arvu

Praegusel hetkel on Euroopas kokku ligi 300 000 avalikku laadimisjaama, mis võib esmapilgul tunduda isegi üpriski suure arvuna. Kas ikka on? Kui jälgida senist elektriautode leviku tempot, siis selle alusel peaks aastaks 2030 olema Euroopas laadimiskohti 10 korda rohkem ehk umbes kolm miljonit. 

Eestis jääb hetkel avalike laadijate arv 250 juurde, samas peaks neid kaheksa aasta pärast olema 20 korda rohkem. 

Leidub ka mõningaid skeptikuid, kes usuvad, et nii suurt arvu elektriautosid tänavatel ringi sõitma ei hakka. Samas ennustavad spetsialistid müügistatistika põhjal, et aastaks 2030 on Euroopa Liidus 70 miljonit elektriautot ning Eestis 80 000. Seega pole kahtlustki, et elektriautode arv kasvab pidurdamatult edasi.

Avalike laadimispunktide vähene arv on tõepoolest probleem ning nende rajamisega tegeleb täna Eestis vaid käputäis ettevõtteid. Üheks selliseks on näiteks idufirma RUEX, mis hakkas Eestis ja hiljem ka naaberriikides tõsisemal sammul probleemi kallal töötama. 

Kuidas aitab RUEX laadimise mure lahendada? 

RUEX on 2017. aastal asutatud Eesti energiaettevõte, mis ehitab Baltikumis laadimisvõrgustikku, keskendudes eeskätt strateegilistele asukohtadele. Tänaseks töötavad RUEX laadijad Tallinna südalinnas, Olerexis tanklas, IBIS hotellis, Mustika kaubanduskeskuses ja Pärnu Hesburgeri ees.

Kui teised laadimisjaamade operaatorid on pannud fookuse mobiilirakendusele, otsustas RUEX ehitada oma turule mineku strateegia hoopiski teises suunas. “RUEXi iseloomustab see, et lisaks äpile soovime pakkuda teist alternatiivi, mis ei nõuaks klientidelt registreerimist ja krediitkaardi andmete sisestamist. RUEX tahab, et laadija kasutamiskogemus oleks ülimalt lihtne ja kiire,” rääkis RUEXi kaasasutaja Roman Zahhrov.

“Selle asemel alustas RUEX koostööd populaarse parkimisplatvormiga Barking, mis on kõige suurem praeguste ja tulevaste elektriautode kontsentratsioon. Tänu Barking platvormile saab RUEXi laadijatele lihtsa vaevaga ligi pääseda ja neid hõlpsasti ka juhtida.”

Mis on eesmärk ja kuidas see saavutada?

Selleks, et plaanidest kooruksid lõpuks teod, alustas RUEX hiljuti Funderbeamis rahastuskampaaniat, kus on soov investoritelt koguda 500 000 miljon eurot. Investeeringute abil plaanib ettevõte rajada 150 avalikku laadimisjaama, investeerida kaasaegsetesse laadijatesse ning siseneda ka välisturgudele.

Roman Zahhrov toob välja, et tegu on iga inimese jaoks unikaalse võimalusega saada avaliku laadimisvõrgustiku omanikuks ning laadida RUEXi avalikus laadijas nagu enda kodulaadijas. 

“Samuti on see hea võimalus neile, kes küll elektriautot veel ei oma, ent otsivad uusi investeerimisvõimalusi kõrge kasvupotentsiaaliga sektorisse.”

“Tasub veel lisada, et heade laadimiskohtade (autojuhtide peamised peatumiskohad) arv on piiratud ja nende broneerimine on ülioluline juba praegu,” lisas ta.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.