Missugused autotööstuse võtmetrendid mõjutavad meid sel ja järgmisel aastal kõige enam?

Suuremad trendid mis mõjutavad autotööstust nii lähi- kui kaugtulevikus on roheline energia, e-kaubanduse hüppeline tõus, semikonduktorite põud ja potentsiaalse liikluskindlustuse ja kaskokindlustuse hinnatõus.

1. Tulevik on elektriline

Väljaande The Economist tehtud uuringu põhjal on ennustatud elektriautode müügitõusu ligikaudu 37% 2021 aasta lõpuks. Selle taga on suuresti palju karmimad saastekvoodid mida valitsused üle maailma ellu viivad.

Huvitav on tähele panna, et isegi 37% tõusu juures moodustavad elektriautod jätkuvalt kõigest 4% globaalsetest auto müükidest. Kasvamiseks ruumi on. Võime olla üpris kindlad, et see trend ei peatu ka 2022 ega ka ilmselt terve järgneva kümnendi jooksul. Oleme “rohelise revolutsiooni” alguses ning antud turuosa kasvu võib oodata veel pikaks ajaks.

2. Kaubikute ja kullersõidukite suurenenud müük

Koroonaviirusest tulenev olukord on paari aasta võrra kiirendanud seda, mis tegelikult oli juba  nii või naa täiesti vältimatu: e-kaubandus sööb kiirelt ja järjepidevalt traditsioonilise kaubanduse turuosa. Viirus on sundinud väga palju inimesi ümber õppima tegema oma oste interneti keskkonnas ning ostlejate hulk on suurenenud hüppeliselt. Maailmas kus inflatsioon on taas reaalsus ja klassikalised poed ei suuda hindadega vastu panna on e-kaubandus loogiline valik.

Mida tähendab see aga autotööstuse jaoks? Kõik see kaup on ju vaja ka kuidagi inimestele kätte toimetada! See omakorda tähendab, et kullerteenused, logistika pakkujad ja kullermasinad muutuvad üha olulisemaks. 


The Economist andmetel peaks kaubikute ja kauba transpordiks mõeldud masinate müük suurenema ligikaudu 16% aasta lõpuks. Ja kuna ostlejad on ühe rohkem öko-teadlikud võib olla kindel, et ka paljud logistikaettevõtted muudavad oma masinapargi roheliseks!

3. Kiipide põud

Semikonduktorid ehk pooljuhid või kiibid on üha olulisemad komponendid iga masina hingeelus. Nagu Elon Musk on öelnud siis mõneti ei ole Tesla toodetud masinad enam pelgalt mitte autod vaid “sõitvad arvutid”. Masinad on täis kõikvõimaliku elektroonikat, mis töötab kõrgtehnoloogiliste kiipide baasil. Käesoleval aastal on aga kätte jõudnud kiipide põud ning on oodata, et see aeglustab autode tootmist veel pikka aega.

CNBC andmetel on teada, et käesoleva aasta lõpuks peaks autotööstus tervikuna kaotama ligikaudu 110 miljardit USA dollarit kiibipuudusest tulenevate tootmisraskuste tõttu. See tähendab, et ligikaudu 3.9 miljonit autot valmistatakse sellel aastal oodatust vähem.

4. Liikluskindlustus hindade tõus

Liikluskindlustus ja kaskokindlustus on olnud kallinemas kogu aasta vältel ning tõenäoliselt ulatub ka see trend järgmisesse aastasse.

Tarbekaupade hinnad on olnud üleüldisel tõusuteel nii mitmes sektoris ning kindlustushindade tõus on olnud üks panustav faktor.

USA Statistikaamet annab regulaarselt välja Tarbijahinnaindeksit (Consumer Price Index ehk CPI) mille ülesanne on hinnata inflatsiooni ja deflatsiooni taset majanduses. Sinna sisse on peidetud terve kogum erinevate tarbekaupade hindasid ning üks nendest on ka liikluskindlustus.

CPI info kohaselt seisuga Mai 2021 oli kaskokindlustuse hind üleval 16.9% võrreldes eelneva aastaga. Teatud analüütikute sõnul ei tähendab aga see rohkemat kui lihtsalt pandeemia-eelsetele tasemetele tagasi minemist. Näiteks on keskmine hind tagasi küllakti sarnases kohas kui see oli ka 2019 aastal.

Siiski on liikluskindlustust pakkuvad ettevõtted valvsad kuna nende tulumäärasid võivad mõjutada tegurid nagu uute autode liiklusesse paiskamine peale pandeemiat ning liiklusõnnetusjuhtumite suurenemine, semikonduktorite põud ja sellest tulenev suurenev kulu autode parandamisel ja ka muud.

Kaskokindlustuse hindasid võib mõjutada ka suurenenud nõudlus uute masinate järgi. Keskmise auto vanus Eestis on ligikaudu 14,3 aastat, aga auto vanuse suurenemine ei ole ilmselt tõenäoline kuna uute autode järgi on nõudlus suur. Mikrokiipide puuduse tõttu on tekkinud olukord kus kasutatud autod on väga kõrge hinnaga ning tarbijad võib-olla soovivad vana auto välja vahetada uue mudeli vastu. Liikluskindlustus uute masinate jaoks on aga palju kallim kui vanade masinate jaoks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle e-postiga kaks korda nädalas investeerimisportaali Rikas Geenius olulisemad uudised ja analüüsid.