Taukar peab loengut, villemdrillem räpib ja õpilased harivad kaaslasi: pangad jagavad rahatarkuse õpetamise nippe

Laste rahatarkus 4. osa

Lapsed saavad rahatarkust õppida vaadates videoid ja kuulates podcaste.Foto: Shutterstock

Laste suhtumine rahasse kujuneb välja umbes seitsmendaks eluaastaks. Ent seda, kuidas laps rahaga ümber käib ja millised hoiakud tal tekivad, saab mõjutada juba enne, kui ta saab aru, mis see raha üldse on. Laste rahatarkuse teemalise sarja neljandas osas räägivad Eestis tegutsevate pankade esindajad, kuidas nemad lastele ja noortele rahatarkust õpetavad. 

SEB eraklientide segmendi müügijuhi Evelin Koplimäe sõnul pakub investeerimine ja rahaasjade edukas korraldamine noortele järjest rohkem huvi, mistõttu otsustasid nemad juba mõni aasta tagasi lükata käima koolisaadikute programmi. 

“Selle initsiatiivi raames saame pakkuda tublidele ja hakkajatele keskkooli noortele võimalust saada esmane kogemus finantsmaailmas, läbida põhjalik rahatarkuse koolituste sari ja oma teadmisi kaasõpilastega jagada ning koostöös panustada laiemalt finantskirjaoskuse parandamisse üle Eesti,” tutvustas Koplimäe. 

Koolisaadikud jõuavad tuhandete lasteni

10. ja 11. klassi õpilastele suunatud koolisaadikute programmi eesmärgiks on jagada rahatarkust noortelt noortele. “Programmi jooksul koolitatakse saadikuid säästmise, investeerimise ja jätkusuutliku ettevõtluse teemadel,” lisas Koplimäe.

SEB koolisaadikute programmiga liitunud gümnaasiumiõpilased on praeguseks andnud ligi 200 rahatarkuse tundi, milles on osalenud kokku umbes 5000 õpilast. Samuti pakub pank Eesti koolilastele koostöös TÜ teaduskooliga rahatarkuse online-kursust, mille leiab e-õppekeskusest.

Oma panus ettevõtliku Eesti arengusse antakse ka koostöös Junior Achievementiga, mille raames toetatakse õpilasfirma ja minifirma programmide elluviimist põhikoolides ja gümnaasiumites. “Lisaks toetab SEB loodud tasuta veebipõhine ettevõtluskoolitus eAkadeemia ettevõtlusvaimu ja julgustab ettevõtlikke inimesi omandama teadmisi oma äritegevusega alustamiseks ning selle arendamiseks.” 

Koplimäe kinnitusel leiab eAkadeemiast igaüks oma äritegevuse jaoks väärtuslikku infot, sealhulgas õpetlikke videoid, artikleid ja tööriistu, mis aitavad ettevõtjate ja ekspertide praktiliste nõuannete toel astuda ettevõtluses järgmisi samme. 

Rahatarkuse kuu ja põnevad podcast’id

Coop Panga erakliendi igapäevapanganduse juhi Teet Keremi sõnul võtavad nemad igal aastal aktiivselt osa märtsis toimuvast rahatarkuse kuust, mil panga töötajad käivad üle Eesti koolides rahatarkuse tunde andmas. 

“Käime koolides esinemas ka muul ajal ja teeme koostöös “Tagasi kooli” projektiga erinevaid e-külalistunde ning võtame osa noorte rahatarkuse konverentsi korraldamisest,” rääkis Kerem. Näiteks on tänavune konverents järelvaadatav Pangaliidu kodulehel

Ka Luminori töötajad osalevad “Tagasi kooli” projektis ja käivad rahatarkuse teemal üle Eesti koolitunde andmas. “Samuti oleme korraldanud koolilastele eraldi rahatarkuse päevi – seda nii oma töötajate lastele kui ka eraldi klassidele,” rääkis Luminori Eesti klienditoe juht Mari Kõuhkna.  

Swedbank osaleb samuti “Tagasi kooli” programmis ja lisaks sellele kutsub noori endale külla töövarjudeks või läbima Kick Starti praktikaprogrammi. 

Swedbanki noortepanganduse valdkonnajuhi Triin Jalakase sõnul jagavad nad regulaarselt lastevanematele ja lastele rahatarkust läbi erinevate lahenduste. Lapsevanemad leiavad infot Swedbanki lastevanemate infokirjast, lastevanemate blogist ja lastevanematele mõeldud internetipanga lehelt. “Ühtlasi on ka käimas kevadkampaania, mille kaudu julgustame lapsevanemaid toetama lapsi rahaasjade ajamisel,” rääkis Jalakas. 

Vanematel koolilastel soovitab Kerem kuulata “Lihtsalt rahast” taskuhäälingut, mille viimases osa räägiti näiteks sellest, miks inimesed oma säästud ära kulutavad.

Õpetajad Karl-Erik Taukar ja villemdrillem

LHV on just nimelt laste ja noorte peale mõeldes loonud LHV Noortepanga, mille eesmärk on tutvustada neile rahatarkust, edendada nende finantskirjaoskust, innustada neid säästma, olema aktiivne ja tundma rahaasjade vastu huvi. “Me kuulame, mida lapsed ja noored tahavad, ja pakume neile just selliseid teenuseid, mis aitaksid neil rahamaailmas edukalt hakkama saada,” tutvustas LHV jaepanganduse juht Moonika Maaring.

Samuti pööravad nad palju tähelepanu sellele, kuidas pank lastega suhtleb ehk et nende visuaal, sõnumid, kanalid ja tooted kõnetaksid lapsi. “Oleme loonud koos Karl-Erik Taukariga rahatarkuse videosarja “Kuidas mitte olla vaene?”, mis on tänaseks jõudnud paljude koolide õppeprogrammi. Oleme pannud just noorte hulgas populaarse räppari villemdrillemi rahatarkusest räppima, korraldame veebiseminare, teeme podcast’e ja blogipostitusi jpm,” rääkis ta. 

Maaringu sõnul soovivad nad pangana, et nende tooted ja teenused oleksid lihtsad, sõnumid arusaadavad ning lastel endil tekiks huvi ja tahtmine rahatargaks saada. “See on kõige tähtsam.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle e-postiga kaks korda nädalas investeerimisportaali Rikas Geenius olulisemad uudised ja analüüsid.