INTERVJUU Kõrgetel kontsadel kolkapoe preilid, punased vaibad ja nüristavad järjekorrad: Allar Niinepuu meenutab IuteCrediti eksootilist starti Moldovas

Kui advokaat Tarmo Sild ja kaubandusettevõtja Allar Niinepuu peaminister Ansipi delegatsiooniga 2008. aastal Moldovas käisid, tekkis neil üks mõte. Hakkaks seal äri ajama, aga millist? Sündis finantstehnoloogia ettevõte IuteCredit, millest on tänaseks saanud Balkanimaades ja Moldovas oma ala liider. Niinepuu räägib nüüd värvi tagasi hoidmata teekonnast, mis polnud sugugi üks suur kannatus, vaid ka väga veider ja naljakas.

Allar, sina ja Tarmo Sild otsustasite 2008. aastal hakata ajama äri Moldovas. Kuidas teil üldse selline idee tekkis? 

Kui esimest korda Tarmoga sinna läksime, siis see oli äkki 2007. aastal. Olime osa peaminister Andrus Ansipi ametlikust delegatsioonist. See oli minu esimene käik Moldovasse ja seal tegelikult saimegi Tarmoga tuttavaks. Eks me otsisime mõlemad nii-öelda uusi väljakutseid ja nii juhtuski, et alustasime seal 2008. aastal äriga. 

Algusaastatel olin seal põhimõtteliselt iga kuu vähemalt ühe nädala esmaspäevast reedeni või neli päeva. Alguses oli meil isegi korter renditud Tarmoga, kui olime püsivalt kohapeal. Teinekord juhtus ka, et käisin kaks korda kuus. Viimasel ajal tuleb seal palju vähem käia, sest grupp on kasvanud ja kuna ka Moldova on meil üks edukamaid riike, siis ei ole enam vajadust nii tihti kohal olla. Nüüd käin seal kord-kaks kvartalis.

Kas ma sain õigesti aru, et Tarmoga tekkis teil ühine idee hakata Moldovas äri ajama just Ansipi delegatsiooniga tehtud visiidi ajal? Või tuli see mõte kuidagi hiljem? 

Idee alustada tarbimislaenude ja järelmaksuga tuli hiljem. Alguses oli meil erinevaid ideid, kuna Moldova oli tol hetkel Eestiga võrreldes ikka kõvasti mahajäänum. Arutasime ka kinnisvaraga seotud mõtteid. Lõpuks arvasime, et ikka finants võiks olla see, kus eduvõimalus oleks kõige suurem.

Kui te kohale jõudsite ja hakkasite Moldovas reaalselt äri ajama, siis kui hullud kasvuraskused olid? 

(Niinepuu muigab) Oh, esiteks juba selle ettevõtte kohapeal loomine oli selline keerukas protsess. Me käisime … ma ei mäleta, mis selle nimi Moldovas on, aga Eesti mõistes on see justkui äriregister. Käisime seal kohal. No ja ettevõtte loomine oli seal meie jaoks ikka suhteliselt vanamoodne. Hiljem hakkasime muidugi kasutama kohalikke õigusnõustajaid, et kiiremini bürokraatiast läbi murda.

Mida see vanamoodne tähendas?

Peamine oli pidev järjekorras seismine. Lisaks kõik need pikad punased vaibad maas, meeletu paberimajandus. Õnneks neil Lenini pilte enam kuskil ei rippunud, aga tunne oli küll, nagu oleks nõukaaega sattunud.

Kui ma ei eksi, siis on siiamaani ühes Moldova linnas Komratis Lenini büst püsti. Vähemalt viimati, kui ma seal käisin, oli see alles. 

No ja siis ikka need järjekorrad, kus kõik seisid ilusti reas. Meid kui välismaalasi lubati kord väga lahkelt ja sõbralikult järjekorras ette, sest meil oli lennujaama kiire. Inimesed on tegelikult seal sõbralikud, aga ametnikud olid ikka päris sellised nõukogude ajast.

Komratis on Lenini kuju veel jätkuvalt püsti. Foto: Shutterstock

Aga mis teile edu tõi, olete nüüd Balkani riikides omamoodi teerajajad ja juhtivad eraisikutele finantsteenuste pakkujad? 

Ma pean ütlema, et nii minu kui Tarmo jaoks oli see ärivaldkond täiesti uus. Tarmo oli varem advokaat ja mina olin jaekaubandusega tegelenud. Nii tuli meil kõige selle õppimist otsast alustada. Eks saime aru, et seal oleks vaja protsesse automatiseerida, muuta toiminguid kiiremaks ja see ilmselt edu tõigi. Kui ma õigesti mäletan, siis pakkusid teised finantsasutused meie turule tuleku ajal laenu umbes kolme päeva jooksul. 

Meie olime esimesed, kes tulid välja teenusega, kus laenuotsuse sai ühe tunni jooksul, ja see oli väga kõva sõna. Sealt liikusime edasi ja hakkasime poodides järelmaksu pakkuma. Ja nii, et klient sai kohapeal taotluse teha ja ei pidanud minema kuhugi kontorisse küsima, kas ta saab laenu, et siis tagasi poodi minna. Tänu meie loodud digilahendusele sai inimene otse müüjalt järelmaksu taotleda. 

Tegime selle prioriteediks, et inimene ei peaks poest väljuma, ja alguses oli ooteperiood vastuse saamiseks umbes kolmkümmend minutit. Moldova mõistes oli see kõva sõna. Praegu on uue kliendiga ooteaeg kümme-viisteist minutit. Aga korduv klient saab laenuotsuse automaatselt.

Üks huvitav asi oli veel, mis me Moldova turul muutsime. Esimestel aastatel oli nii, et isegi kui sa said laenuotsuse ütleme tunni jooksul kätte, aga see juhtus olema peale kella nelja, siis ega sa raha enne järgmise tööpäeva hommikut kätte ei saanud. Ehk kui sa tulid reedel pärast nelja avaldust tegema, siis raha laekus alles esmaspäeval. Laupäeval ja pühapäeval ülekandeid ei tehtud, isegi reedel peale nelja mitte. 

Tarmo Sild ja Allar Niinepuu Foto: IuteCredit

Kui palju te veel sealsele ärimaastikule uusi tuuli tõite? 

Kohtusin Moldova Posti juhiga ja sellega tuleb meelde üks huvitav seik. Lisaks minule olid kohtumisel Moldova Posti keskastme juhid. Kuna juht jäi ise pisut hiljaks, siis rääkisin keskastme juhtidele, et Eesti teeb sellist innovatsiooni, et meil on siin Omniva … Ma tegelikult ei mäleta, kas siis oli juba Omniva või oli alles Eesti Post, aga tekkinud olid esimesed pakiautomaadid. Ma siis rääkisin, et meil on siin selline huvitav asi. 

Aga need keskastme juhid olid sellise suhtumisega ikka, et meil on siin ka kõik hästi. Neil ei olnud mingit huvi üldse mingit koostööd teha. Aga kui ma tolleaegse Moldova Posti juhiga hiljem teema uuesti üles võtsin, siis ta haaras kohe mõttest kinni, et oh, see on huvitav. Ta uuris, kas ma saaksin Eestis organiseerida kohtumise Eesti Postiga. Me saime sellega hakkama.

Ansi Arumeel võttis ta ilusti vastu ja neil oli väga tore kohtumine. Ansi näitas talle Eesti logistikakeskuseid ja pärast tulid Moldovas ka kasutusele mingid pakiautomaadid. See projekt ei ole neil vist päris hästi käivitunud, sest nad läksid vist odavamat teed ja lasid automaadid kuskil ise teha. 

Aga no mida meie sellest võitsime, oli see, et Moldova Post oli nõus tegema IuteCreditiga esimesena lepingu, et Iute kliendid saaksid raha kätte samal päeval postkontorist. 

Moldovas on siiamaani veel hästi palju postkontoreid. Pea igas väikses külas ja praktiliselt igal tänaval on oma postkontor. Kuigi ka seal muutub kõik efektiivsemaks, siis tol hetkel oli see suur revolutsioon, et saime oma laenude väljamakseid postkontoris pakkuda. 

Kliendile tähendas see seda, et ta võis tulla ka reede kell kuus või laupäeval kell neli või pühapäeval kell kaks ja ta sai oma raha kätte. Nii sai seda teha tööpäeviti kella kaheksani ja nädalavahetustel kella viieni. See lüke muutis turgu ikka väga palju. 

Teinekord tuli Moldovas ka kontorisse minnes “raskusi” ületada.

Aga milline on klient Moldovas? Kuidas ta erineb näiteks Eesti inimesest, kui tuleb raha laenama või järelmaksu taotlema? 

See pilt on ajas muutunud ja ega ma enam päris täpselt ei teagi, sest alguses olin palju ise kohal, aga enam mitte. 

Alguses tulid ikka pea kõik inimesed kontorisse nii, et neil olid soengud pähe tehtud ja ilusad riided seljas. Inimesed pingutasid selle nimel, kuidas nad välja nägid. Nüüd on rohkem seinast seina. Ka tarbimislaenude pakkujaid ja järelmaksude pakkujaid on juurde tulnud ning konkurents ses osas kasvanud. Nii et inimene ise ei peagi enam selle nimel palju pingutama, et mis mulje temast jääb. 

Mul meenub tegelikult üks kentsakas lugu hoopis sellest, kui meil soovis partneriks hakata üks pisike pood, kus müüdi absoluutselt kõike. Ma ei mäleta enam selle väikse linna nime, kus see pood asub, aga otsustasime ükskord sealt läbi minna, et vaatame seda asja. 

Seal oli tõesti müügil kõiki asju. Tegemist oli pisikese nurgapoega, kus meid tervitas kaks noort daami. Minu jaoks oli hästi kummaline see, kuidas nad olid end meie tuleku puhul “üles löönud”. Meid võeti vastu väga pidulikult, pakuti šampanjat ja viinamarju. Ja mis selle kõik minu jaoks natuke naljakaks või pigem kentsakaks tegi, oli see, et ma ei suutnud aru saada, kuidas nad nende ülikõrgete kontsadega seal auk augus kinni tänaval ringi said käia, sest kuidagi pidid nad ju poodi tulema ja sealt ka lahkuma. (Niinepuu naerab)

Seisime seal kõik pisut kohmetunult. Mäletan, et oli juba Covidi-aeg, sest seisime kõik, maskid peas, ja vaatasime üksteist distantsilt. Nemad olid hästi püüdlikud ja soovisid, et me jääksime ikka pikemalt lobisema, aga pidin edasi kiirustama järgmisele kohtumisele. Kõik oli muidu väga tore, aga kogu see olukord oli justkui selline situatsioonikoomika. 

Aga kõigi nende kentsakate ja kummaliste juhtumiste juures tahan öelda, et eks meie edu võti oli ilmselt ka see, et alustasime nullist ka ses suhtes, et pidime ise kogu valdkonna endale selgeks tegema ja saama aru, kuidas sellist äri just seal ajada.

IuteCredit asutati 2008. aastal Moldovas. Kontsern pakub järelmakse ja välkarveldusi 100% omanduses olevate tütarettevõtete kaudu, ettevõttel on üle 150 000 aktiivse kliendi ja üle 400 töötaja. IuteCredit teenindab kliente Moldovas, Albaanias, Põhja-Makedoonias, Bulgaarias ning Bosnias ja Hertsegoviinas. IuteCredit pakub tagatiseta tarbimislaene tagasimaksetähtajaga 1-48 kuud ning tagatisega autolaene tähtajaga kuni 72 kuud, samuti opereerib nutitelefoniga toimivaid ATM-e. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle e-postiga kaks korda nädalas investeerimisportaali Rikas Geenius olulisemad uudised ja analüüsid.